Cannes-report: merken zetten diversity in om prijs te winnen

[ad_1]

Het laatste nieuws is dat de Lieke-commercial van Calvé op de Cannes-shortlist staat. Prachtig, maar Eddy Salfischberger van verantwoordelijk bureau Alfred blijft realistisch. ‘Ik denk niet dat we ‘m gaan pakken. De commercial is gefocust op Nederland; de voetbalclub, het meisje, de doelgroep. Hij is ‘te klein’ voor Cannes, denk ik. Maar ik ben natuurlijk supertrots.’ Dat geldt ook voor Aad Kuijper (partner van het bureau), die via de app laat weten: ‘Dat we van een internationale jury die de historie en culturele context van ‘wie is er niet groot mee geworden’ niet kent, een plek op de shortlist krijgen, tussen al dat sterke werk, daar ben ik heel blij mee.’ Wieden+Kennedy Amsterdam won gisteren samen met Nike goud voor de ‘Never Ask’-campagne. Lees hier meer.

Als Salfischberger in Cannes om zich heen kijkt, valt het hem op dat bureaus en merken teveel bezig zijn met maatschappelijke trends. Met de vraag: waar denken wij dat prijswinnend werk op gemaakt kan worden? Hij noemt campagnes van Magnum en Wehkamp. En zo lijkt het ook te zijn: wie het thema diversity in zijn campagne aangrijpt, maakt simpelweg meer kans op het winnen van een prijs. Niets mis mee, vindt Salfischberger, maar dat is niet hoe Alfred en Calvé te werk gaan. Ook nog even de column van Teun van de Keuken, die de Conimex-campagne van de hand van Alfred recent in de Volkskrant fileerde – en overigens ook MarketingTribune aanhaalde. Salfischberger: ‘Ik snap de kritiek wel. Maar ons bureau wordt in dat hele stuk niet genoemd. Plus de Volkskrant-lezer is ook niet de doelgroep van Conimex, die gaan meer voor de massa. Ik maak me er dus niet zo druk om.’ Dat bleek, Salfischberger vermaakte zich gisteravond samen met team MarketingTribune uitstekend op het drukbezochte JongeHonden-feest. Sharon de Graaf, board member van de JongeHonden, kijkt tevreden terug: ‘We hebben Cannes afgetrapt met een fantastisch feest waar jong talent zijn plek heeft geclaimd.’

- Advertentie -

Twitter

Barry Collins, senior director client solutions EMEA bij Twitter, zat er vanmorgen op het Carlton-terras ontspannen bij. ‘What is not to love?’ Op de vraag of er ook nog een beetje gewerkt wordt: ‘Ik ben nog nooit in het Palais geweest. Cannes betekent voor mij mensen ontmoeten.’ Techgiganten als Google, Facebook en dus ook Twitter, voor het vijfde jaar in Cannes, pakken wederom uit met beachclubs aan de La Croisette. Een blijvende trend? Collins: ‘Onze aanwezigheid wordt steeds groter, dat zie je ook dit jaar weer.’ Collins vindt het van essentieel belang om namens Twitter in Cannes te zijn. ‘Omdat het een truly global event is. De C-levels zijn hier, dat wil je gewoon niet missen. Voor Amerika is het misschien nog wel belangrijker dan Europa. In korte tijd kun je zoveel meetings plannen, dat red je niet op kantoor. Dus het is zeker vruchtbaar. En de relaxte mood van alle mensen draagt daar ook aan bij, de gesprekken zijn van een hoger niveau.’ Dus wat brengt Collins volgende week mee terug naar zijn baas? ‘Een reep Toblerone, haha!’

Rob Newlan, CEO van Virtue Worldwide, het creatieve bureau van Vice, onderschrijft dat diversity het buzzword van Cannes Lions 2019 lijkt te zijn. ‘Ik denk dat het een fundamenteel issue is. Creatief werk moet waarde hebben en daar kan diversity aan bijdragen. Maar er zijn wel nog stappen te maken.’ De uitdaging van de creatieve industrie volgens Newlan: ‘People can turn you off, bijvoorbeeld met een adblocker. Die consument zie je als merk vervolgens nooit meer terug en technologie maakt dat allemaal mogelijk. Zorg dus dat je als merk werkelijk iets bijdraagt. Je hoeft de consument niet meteen te laten huilen, maar je campagne moet in ieder geval iets losmaken.’

Embassy

Michel van Velde, CEO van reclamebureau One Shoe uit Utrecht, gaf afgelopen maandag bij de Embassy of Dutch Creativity een presentatie over pharmamarketing. Met zijn bureau, dat hijzelf het best bewaarde geheim van de Domstad noemt, is hij actief in FMCG en B2B en daarnaast de health-sector. Een onderbelicht aspect in marketing, stelt hij. ‘Kyra (Roest, red.) vroeg mij of ik een partij kende die iets over pharmamarketing wilde vertellen. Nou, dat ben ik dus zelf. Ik heb gesproken over de holistic digital experience. Het gaat mij erom dat je als pharmabedrijf een patient experience creëert waarbij je apps biedt ter ondersteuning van bijvoorbeeld hartslagmetingen, weersveranderingen en brain games. Dat gaat dus veel verder dan het medicijn zelf, het draait om bewustwording.’ Van Velde wil in Cannes vooral mensen ontmoeten. Ook potentiële opdrachtgevers binnenhalen? ‘Nee, dat doe je hier niet zo gauw. Ik wil als bureau op de radar komen, dus dan is netwerken belangrijk.’ Tot slot nog een compliment aan de Embassy: ‘Ik zocht een centrale plek om af te spreken, en die heb ik hier gevonden. Het stukje exclusiviteit vind ik ook lekker, niet iedereen komt zomaar binnen.’

Frank Pynenburg, freelance marketeer, zit in de organisatie van diezelfde Embassy. Hij noemt Cannes één groot hoogtepunt. ‘De seminars, de workshops en vooral de mensen. En dat allemaal in heerlijke Zuid-Franse omstandigheden. En dat je dat dan werk moet noemen. Het is geen werk, het is een roeping.’ De Embassy maakte eerder bekend dit jaar meer op marketeers te mikken. En is dat gelukt? Pynenburg: ‘De eerste dagen heb ik vooral bureau- en mediapartijen gezien. Niet veel opdrachtgevers. De marketeers zullen met name vandaag (woensdag, red.) aanwezig zijn.’ En die hebben alle reden om een retourtje Cannes te boeken, stelt Pynenburg. ‘Nergens vind je zoveel inspiratie in combinatie met de juiste mensen op een paar vierkante kilometer. Het kan niet anders dat je daar als merk beter van wordt.’

Burger King

Ook nog even het Palais ingedoken, waar niet de minste namen stonden. De ‘survivor’s guide to the adpocalypse’-talk van Burger King viel in de smaak. Fernanda Machado (global chief marketing officer) en Marcelo Pascoa (head of global marketing) deden hun marketingstrategie uit de doeken. De fastfoodketen lijkt graag de rol van het stoute jongetje van de klas op te zich te nemen, zo gaat het niet bepaald bescheiden de strijd aan met concurrent McDonald’s, ook in zijn marketinguitingen. ‘Wij zijn bekend van onze flame grill burgers, in tegenstelling tot sommige restaurants die hun burgers gewoon frituren.’ Gelach in de zaal. Burger King wil zich simpelweg onderscheiden door goede ideeën. Zo bedacht het recent de ‘Traffic jam Whopper’, waarbij Mexicanen in de file via de app burgers konden bestellen en deze met een scooter bezorgd kregen. Ook bedacht BK de ‘Whopper for a penny’, voor iedereen die de app downloadde.’ Afsluitend een advies aan marketeers in de zaal: wees niet bang voor kritiek op je campagnes. Als je creatief bent, horen klachten erbij. Zolang je ze maar serieus neemt.’ En: ‘Love your product. Or fucking change the product.’

Facebook

Tot slot een persoonlijk interview met Sheryl Sandberg (chief operating officer van Facebook), door journalist Caroline Hyde van Bloomberg. Sandberg is te spreken over stappen die gemaakt worden in de diversity-discussie, maar we zijn er nog lang niet. ‘Goeie zaak dat vrouwen nu gewoon aangenomen worden op hun kwaliteiten en niet door hun korte rokje, maar waarom is dit überhaubt iets dat opvalt? Het zou normaal moeten zijn. En vrouwen verdienen nog steeds minder dan mannen. Onderzoek wijst uit dat 60% van de mannelijke managers liever met mannen dan vrouwen in een meeting zitten. En om salarisverhoging te verdienen zul je toch echt om de tafel moeten met diezelfde manager. Drie keer raden waarom jij als vrouw die niet krijgt.’ Het interview krijgt een interessante wending wanneer Hyde vraagt naar Sandberg’s grootste learning van de afgelopen jaren. Dat is het verliezen van haar man, die een paar jaar geleden overleed – de zaal is muisstil. Sandberg: ‘Het heeft me sterker gemaakt, als mens maar ook als leider. Trauma’s zijn verschrikkelijk, maar de grote vraag is hoe je er vervolgens mee omgaat. Ik mis hem ontzettend, maar kan zeggen dat ik een gelukkig mens ben.’



[ad_2]

- Advertentie -