[ad_1]
De zomer van 2020 staat bij HIFI.NL – meer nog dan anders – in het teken van de hifi-dealers. Zij kregen, net als iedereen, te maken met verregaande maatregelen om de verspreiding van het coronavirus een halt toe te roepen. Dat bracht echter een interessant spanningsveld met zich mee, want omdat half Nederland opeens min of meer gedwongen thuis moest blijven en vakantieplannen in het water vielen (alleen nu eens niet door het typische ‘Nederlandse zomerweer’) ontstond er een groeiende belangstelling voor nieuwe hifi.
Overal waar mijn collega’s en ik voor deze serie dealers bezoeken krijgen we min of meer hetzelfde verhaal te horen: de klanten wisten de winkels tijdens de eerste maanden van de corona-uitbraak ondanks de geldende beperkingen nog heel goed te vinden en de kassa’s rinkelden. Voor deze editie van de artikelenreeks ‘Op Vakantie Bij De Dealer’ was ik te gast bij HOBO hifi in Apeldoorn, waar twee bijzondere sets voor me waren opgesteld en waar ik uitleg kreeg over een bijzondere en zeer interessante inruilactie rond het luidsprekermerk Sonus faber.
Dat de zomer een paar dagen geleden volle kracht vooruit begonnen was merkte ik al toen ik die woensdag om half negen vertrok richting Apeldoorn. Met de zonnebril op de neus en de airco op standje sneeuwvlok was het goed toeven in de auto, maar eenmaal op de plaats van bestemming aangekomen was het duidelijk dat het een snikhete dag zou worden. Gelukkig deed de airco in de ruime en strak ingerichte winkel het óók prima, en kon ik het hoofd koel houden terwijl ik onder het genot van een kop koffie kennismaakte met bedrijfsleider Han Berger en zijn collega Cor van Woudenberg.
Regionale Functie
Ook het verhaal dat Han vertelde klonk inmiddels bekend. In de vestiging van HOBO hifi in Apeldoorn was het de afgelopen maanden lekker druk. “Dat komt enerzijds om dat we in de directe omgeving relatief weinig concurrentie hebben, maar anderzijds omdat we in de loop der jaren toch echt een regionale functie zijn gaan vervullen. Omdat we AV en hifi combineren met Custom Install en Smart Home is onze reikwijdte echt heel groot. Als je een denkbeeldige lijn van Amersfoort naar Enschede trekt is alles daarboven zo’n beetje ons afzetgebied.”
“En blijkbaar doen we iets goed, want we hebben niet alleen een groot aantal terugkerende klanten uit deze regio, maar ook uit andere delen van het land.” Op de ‘open-deur’ vraag wat zijn verklaring is voor het feit dat ook deze hifi winkel het zo goed gedaan heeft tijdens de Coronamaanden zegt hij: “We hebben inderdaad beter gedraaid dan dezelfde periode vorig jaar, toen er géén Corona heerste. Dat heeft er natuurlijk mee te maken dat mensen meer thuis zaten. En thuiswerken met de televisie aan werkt niet, dus besteedden mensen meer tijd aan het luisteren naar muziek. Waardoor ze er achter kwamen dat hun hifi-installatie eigenlijk wel wat liefde en aandacht kon gebruiken.”
Meer Waardering Voor Muziek
“Daarnaast zien we een stijgende lijn in de waardering voor muziek,” vervolgt hij. “Waar het entertainment thuis jarenlang werd gedomineerd door video en sociale media hebben de Netflixen en Facebooks er nu steeds vaker weer een oude bekende bij als concurrent: muziek luisteren.” Hij wijst op een wand met soundbars en vervolgt: “Veel consumenten oriënteren zich tegenwoordig van tevoren op internet. Maar dan loop je het risico dat je vooral een hoop commerciële informatie tegenkomt die, laten we zeggen, toch een wat eenzijdig en incompleet beeld schetst van hoe een modern hifi-systeem eruit kan zien.”
“Als we een beetje doorvragen blijken veel klanten zo’n soundbar ook voor muziekweergave te willen gaan gebruiken, want de advertenties beloven dat dat geweldig klinkt. Dan laten we graag zien en horen wat er nog meer mogelijk is. Muziek is namelijk veel toegankelijker geworden, en er zijn allerlei betaalbare en zeer goed klinkende oplossingen om in meerdere ruimtes in huis muziek te kunnen afspelen.”
“Onze klanten weten dat we maatwerk leveren. We concentreren ons niet op één bepaald product, we werken samen met de klant aan oplossingen en kiezen daarvoor de producten die daar het beste bij passen. Niet alleen hier, maar ook in onze andere winkels. Bij HOBO hifi werken liefhebbers, mensen met een groot hart voor goede weergave, maar zeker ook voor de klant. De meeste collega’s ken ik al jaren, we hebben bij HOBO hifi nauwelijks personeelsverloop, ook dát zegt denk ik wel wat.”
De Sets
Toen de HOBO hifi filialen vanuit het hoofdkantoor in Geldermalsen de vraag kregen wie er een leuk idee had voor de zomerserie van HiFi.nl bedachten Han en Cor dat het wel eens interessant zou kunnen zijn om het verhaal meer vanuit instapniveau te benaderen. Een mooie set samenstellen uit kostbare componenten is geweldig, en je kunt er qua kennis en vakmanschap echt de vlag mee uithangen, maar Han en Cor vinden de uitdaging om uit betaalbare componenten een muzikale set samen te stellen minstens net zo interessant. Dat idee viel in goede aarde, en aldus geschiedde. Dat de luidsprekers Sonus fabers zouden worden was snel duidelijk, vanwege de bijzondere inruilactie die het merk in de zomermaanden biedt – waarover straks meer. Op basis van de door Han en Cor vastgestelde uitstekende klankmatige match zou de versterking in handen zijn van Arcam. Een streamer van Bluesound zou als bron worden ingezet, waarbij dan nog een keuze kon worden gemaakt tussen de ingebouwde converter van de Bluesound en die in de Arcam versterkers. Om het verhaal nog interessanter te maken zouden er twee sets worden opgesteld, waarbij de tweede qua prijs en prestatie de ‘volgende stap’ zou vertegenwoordigen.
Set 1 – Arcam SA10, Sonus faber Sonetto II en Bluesound Node 2i
De luidsprekers van de eerste set waren de Sonus faber Sonetto II in de kleur Walnoot, maar als verrassing kreeg ik als één van de eersten de werkelijk schitterende nieuwe afwerking in diep zwartbruin Wenge te zien. Naast hoogglans zwart en mat wit kan de consument nu dus kiezen uit twee houtkleuren, waarmee de integratie met nóg meer verschillende interieurs mogelijk wordt. De kwaliteit van de afwerking is erg hoog, vooral voor een luidspreker in deze prijsklasse. De prachtige, handgemaakte kast is voorzien van écht houtfineer, en het toppaneel is zelfs overtrokken met zacht Italiaans leer. De drivers zijn allemaal in eigen huis ontworpen, Sonus faber koopt géén OEM drivers in. Het wisselfilter is voorzien van iets dat Sonus faber ‘Paracross Topologie’™ noemt, waarbij bepaalde componenten in de negatieve zijde (de retourzijde) van het filter zijn geplaatst. De ‘semi-gebalanceerde’ opbouw die daardoor ontstaat is volgens Sonus faber beter bestand tegen de instraling van RFI, wat voor een schoner signaal zou moeten zorgen. De werking daarvan was tijdens de luistertest moeilijk vast te stellen omdat er natuurlijk geen ‘gewoon’ filter was om mee te vergelijken, maar deze gepatenteerde technologie is oorspronkelijk ontwikkeld voor de Reference Line, waar onder andere de machtige Aida deel van uitmaakt.
De luidsprekers stonden op de voor deze serie ontwikkelde voetjes van Sonus faber zelf. De Arcam SA10 versterker in set 1 is het instapmodel van de HDA serie. De versterker werkt in Klasse AB en levert een zeer bruikbare 50 Watt per kanaal. Naast 5 analoge RCA aansluitparen (waaronder een phono-ingang voor MM elementen en een pre-out) heeft hij drie digitale ingangen (twee coaxiaal en een optische TosLink) en een ethernetaansluiting voor custom-install bediening. De meermaals onderscheiden Bluesound Node 2i heeft als budget HiRes-streamer weinig concurrentie, met zijn grote capaciteit voor geïndexeerde tracks, snelle processor en de mogelijkheid om hem als Roon eindpunt te gebruiken. De Bluesound was met een AudioQuest MacKenzie interlink aangesloten op een analoge ingang, maar er lag ook een AudioQuest Carbon Coaxial digitale interconnect binnen handbereik om de interne DAC van de Arcam aan de tand te voelen. De luidsprekerkabel was een AudioQuest Rocket 88 en een AudioQuest Niagara 1200 stroomfilter zorgde voor schone voeding.
Set 1 – Luisteren
Met de Bluesound Node 2i analoog aangesloten klonk de set mooi warm en breed, waarbij stemmen (Herman van Veen, John Martyn) goed verstaanbaar waren en aardig wat ‘mond en borst’ lieten horen, wat de beleving behoorlijk realistisch maakte. Het laag liep verrassend diep door, en omdat de uitgang van de basreflexpoort aan de voorzijde van de luidspreker zit kun je de laagweergave heel gemakkelijk tunen door ze wat dichter bij of juist verder van de achterwand te plaatsen. De ruimtelijkheid was groot, wat goed te horen was in de beklemmende eerste track van het album To Love Is To Live van Jehnny Beth. Zelfs bij deze volle en complexe mix hield de set redelijk goed overzicht en bleef het voldoende open dynamisch klinken. Yello (Junior B van het album The Eye) klonk breed en diep maar ook relatief laid-back. Dat is de klanksignatuur die ik al heel lang ken van Sonus faber en die ik waardeer. Han had me bij het betreden van de luisterruimte verteld dat die ook voor surround-demo’s wordt gebruikt en daar akoestisch enigszins op is aangepast. Daardoor heeft de ruimte bij stereo-demo’s een nét iets warmer klinkende akoestische karakteristiek. De tonale afstemming van Sonus faber is echter neutraal en zal daarom in de meeste huiskamers nog nét een snufje pittiger uitpakken. Voor een relaxte luistersessie is en blijft het hoe dan ook een heel erg lekkere sound. Detaillering is er écht meer dan voldoende. De prachtige opname van het album The Weight Of Spring van The White Birch had druk en autoriteit vol mooie natuurlijke klankkleuren, en het magische Small Hours van John Martyn (van het album One World) klonk zeer ruimtelijk en spannend. Het werd nóg spannender toen ik de analoge AudioQuest MacKenzie verving door de AudioQuest Carbon Coaxial. De interne DAC van de Arcam SA10 klonk nét wat opener en helderder en liet meer ruimte horen zonder scherp te worden. Het geluid kwam beter los van de luidsprekers en ook de druk in het laag nam licht toe. De complexe mix van Jehnny Beth werd mooier ontrafeld. Het verschil zal in een andere akoestiek misschien uitvallen in het voordeel van de analoge aansluiting, maar dat moet je thuis dus absoluut uitproberen. En dan eventueel de prijs van een goede analoge kabel investeren in een coaxiale digitale interconnect. Zo groot kan het verschil dus tóch zijn.
Set 2 – Arcam SA20, Sonus faber Sonetto III en Bluesound Node 2i
De Arcam SA20 in de tweede set heeft een Klasse G versterker aan boord. Dit bijzondere versterkerprincipe is door Arcam geperfectioneerd. Een gewone Klasse G versterker werkt in klasse AB en werkt bij lagere volumes met een kleine voeding. Wanneer er meer vermogen nodig is wordt een tweede voeding bijgeschakeld. De Klasse G versterking van Arcam werkt bij lage volumes in klasse A, waardoor cross-over vervorming wordt tegengegaan, en als de muziek of de volumestand dat vragen (maar ook alléén dán) komt die extra voeding erbij. Deze versterkerschakeling is veel efficiënter dan traditionele Klasse A, waarbij veel vermogen verloren gaat aan warmte, maar biedt wél de klankmatige voordelen ervan. De SA20 levert op deze manier maximaal 2 x 90 Watt. Het aantal in- en uitgangen is identiek aan die van de SA10.
De Sonus faber Sonetto III is de kleinste vloerstaander van de serie. Waar de Sonetto II het met één mid/woofer van 165 millimeter moet doen heeft de Sonetto III twee aparte woofers van elke 150 millimeter en een aparte middentoner met dezelfde diameter.
Set 2 – Luisteren
Vanwege het succes met de interne DAC in de SA10 sloot ik de Bluesound Node 2i in de tweede set met behulp van de AudioQuest Carbon digitale interconnect direct aan op één van de coaxiale digitale ingangen van de SA20. Het eerste dat opviel zodra Play werd aangeklikt was dat het volume een stuk naar beneden moest worden gedraaid om hetzelfde luisterniveau te krijgen. Of dat alleen toe te schrijven was aan het hogere rendement van de luidspreker (89dB 1W/1m tegenover 87dB 1W/1m van de Sonetto II) waag ik te betwijfelen, het grotere vermogen van de versterker speelt daar zeker óók een rol in. Wat van een duurdere set van dezelfde merken verwacht mag worden gebeurde gelukkig ook. De totale klanksignatuur bleef grotendeels gelijk. Het laidback karakter van Sonus faber bleef prachtig overeind, maar alles klonk wat voornamer en volwassener. De track van Jehnny Beth werd neutraler weergegeven, transparanter ook, de mix werd nóg beter ontrafeld, maar het klankbeeld werd ook iets minder direct. De ruimtelijkheid had daar echter niet onder te lijden, de weergave was breder en dieper dan met de Sonetto II. De track van Yello liet ook een subtielere omgang met dynamiek horen, maar hier deden de luidsprekers nog nadrukkelijker de grote verdwijntruc. De muziek werd me meer áángereikt in plaats van gedecideerd voor me neergezet. Het laag was overigens dieper én strakker én beter in verhouding binnen het hele frequentiebereik. Daarmee zou je dus ook kunnen vaststellen dat de Sonetto II nét iets ‘populairder’ is afgestemd.
Stemmen waren met de Sonetto III nog kleurrijker en levensechter, en de algehele indruk was er gewoon een van meer zelfverzekerdheid en kwaliteit. Bij extra mooie producties zoals die van John Martyn was het kwaliteitsverschil het best hoorbaar. Hier zat écht aanzienlijk meer detaillering in, vooral bij de omgevingsgeluiden zoals de snelweg die ver op de achtergrond hoorbaar moet zijn en de verontwaardigd gakkende ganzen bij de zandgroeve, die door Martyn’s middernachtelijke opnameperikelen in hun slaap werden gestoord.
Conclusie
Omdat er twee sets stonden opgesteld is het nogal een lang artikel geworden. Maar ik vond het enerzijds noodzakelijk om de uitstekende combinatie en dito opstelling van het team van HOBO hifi Apeldoorn goed uit de verf te laten komen, omdat daarmee niet alleen het vakmanschap van Han en Cor duidelijk wordt maar ook wordt aangetoond dat je voor een wat overzichtelijker budget beslist een erg fijne hifi-set kunt samenstellen. En anderzijds liet deze dubbele opstelling goed horen hoeveel je er als consument op vooruit gaat als je besluit door te groeien naar de volgende stap binnen een combinatie van merken. Zowel Arcam als Sonus faber hebben hun zaakjes goed voor elkaar, want de ‘next step’ set klonk weliswaar duidelijk beter, maar vertoonde qua karakter grote overeenkomsten met de kleinere set. Iedereen die nog een bestemming voor zijn of haar vakantiegeld zoekt en dat had willen stukslaan op een soundbar moet maar eens bij Han en Cor op de koffie gaan, of in één van de andere vestigingen van HOBO hifi. Dat zou wel eens tot een verrassende beslissing kunnen leiden.
De volledige setprijzen en een Sonus faber zomeraanbieiding vind je onderaan deze pagina. Kijk voor de contactgegevens op de website van HOBO hifi Apeldoorn. En bekijk ook al onze andere zomerse dealervisits.
Zomeractie HOBO hifi Apeldoorn
Set 1 (prijzen per juni 2020, wijzigingen voorbehouden)
Arcam SA10 – 849 euro
Sonus faber Sonetto II – 999 euro per stuk
Sonus faber Sonetto stand – 225 euro per set
Bluesound Node 2i – 549 euro
AudioQuest Niagara 1200 – 999 euro
AudioQuest Rocket 88 – 1.129 euro per paar/3 meter
AudioQuest MacKenzie – 209 euro per set/1 meter of;
AudioQuest Carbon Coaxial – 185 euro per stuk/1 meter
Set 2 (prijzen per juni 2020, wijzigingen voorbehouden)
Arcam SA20 – 1.199 euro
Sonus faber Sonetto III – 1.749 euro per stuk
Bluesound Node 2i – 549 euro
AudioQuest Niagara 1200 – 999 euro
AudioQuest Rocket 88 – 1.129 euro per paar/3 meter
AudioQuest MacKenzie, 209 euro per set/1 meter of;
AudioQuest Carbon Coaxial – 185 euro per stuk/1 meter
Sonus faber Zomeraanbieding – Ruil je oude luidsprekers in
Wie gedurende deze trade-up actie (t/m 30 september 2020) een paar Sonus faber luidsprekers koopt kan zijn vakantiegeld – letterlijk – meer waard maken. De voorwaarden zijn simpel, en het voordeel kan flink oplopen.
Voorwaarden
Wanneer de set Sonus faber luidsprekers van je keuze minimaal 2,5 keer zo duur is als de originele aanschafprijs van je oude luidsprekers, en je kunt dat aantonen met de originele aankoopbon, dan wordt de volledige aanschafprijs van je oude luidsprekers als inruilprijs in mindering gebracht op de prijs van je nieuwe set Sonus faber luidsprekers. Dit geldt voor ALLE Sonus faber luidsprekers, dus van de Sonetto serie tot de Aida uit de Reference serie.
Rekenvoorbeeld
Aanschafprijs oude luidsprekers: 1.000 euro per set (prijs vermeld op originele factuur)
Minimale aanschafprijs nieuwe Sonus faber luidsprekers voor deze actie: 2.500 euro per set
Aanschafprijs Sonus faber Sonetto III: 3.498 euro per set
Inruilprijs oude luidsprekers: 1.000 euro
Je betaalt voor de Sonus faber Sonetto III: 2.498 euro per set
Check ook de actiepagina van de Sonus faber inruildactie.
[ad_2]