[ad_1]
Noem het Peak TV, The Second Golden Age of Television, of gewoon “teveel.” De afgelopen tien jaar hebben we overweldigend revolutionaire televisie teweeggebracht en de manier waarop we het medium zien is veranderd.
In het volgende decennium proberen we wellicht maar eens op adem te komen. We kunnen geen afscheid nemen van deze fase zonder eerst alles eerst in te laten zinken. Van auteurs en antihelden tot binge-watching, hier zijn tien trends die de TV dit decennium hebben veranderd – en die zeker zullen vormgeven hoe we het medium in het volgende gaan zien.
1. De overzeese reis om bij te blijven met Downton Abbey
Aan het begin van het decennium, waren de Britten diep in het drama van Downton Abbey verzonken, en Amerikanen probeerden om zich bij hen aan te sluiten.
Het was de eerste van vele frustrerende verbroken verbindingen die Britse shows dit decennium plaagden met een Amerikaans publiek. Op een of ander punt hadden Killing Eve, Sherlock, Derry Girls, Fleabag, Love Island en The Great British Baking Show allemaal moeite om de overzeese reis te maken. Toch uiteindelijk zijn ze erin geslaagd en hebben zij ook een Amerikaanse doelgroep erbij.
De overzeese reis die programma’s af moesten leggen waren van beide kanten ingewikkeld. Voor Britten was het moeilijk om Game of Thrones (legaal) te zien. Uiteindelijk via streaming services is het kijken van Downton Abbey en Game of Thrones makkelijker geworden. Het kost je slechts een abonnement bij de streamingdienst die deze shows aanbiedt.
Door de komst van streamingdiensten, of beter gezegd de groei van streamingdiensten, is het kijken van series makkelijker geworden. Je TV staat niet op opnemen en je hoeft niet precies om 18:09 uur te gaan zitten omdat jouw favoriete serie dan begint. 2019 heeft televisie op deze manier als het waar “verenigt”, films en series van alle landen zijn op de streaming manier toegankelijk voor iedereen.
2. De opkomst van auteurs op televisie
Filmmakers, comedians, en ontelbaar veel andere creatievelingen hebben ook een plek gekregen op TV. “Hun visie” werd op deze manier geuit.
Auteur televisie, wat betekent dat series zijn gemaakt en meestal zijn geschreven door één persoon, verspreid over netwerken met wisselend succes. Shows als FX’s Louie waren geliefd, terwijl anderen zoals Hulu’s Homecoming en HBO’s True Detective moeite hadden om verder te komen dan de eerste indrukken.
Ten goede en ten kwade bewees de opkomst van auteurstelevisie in de jaren 2010 dat één persoon het allemaal kan.
3. Millenial vrouwen laten hun stem horen
“Ik denk dat ik de stem van mijn generatie ben. Of op zijn minst, een stem van mijn generatie.”
Toen Girls debuteerde in 2012, was de beste vergelijking Sex and the City. Beide HBO-series gingen over vier vrouwen die in New York woonden, de twee shows leken voorbestemd om voor altijd verbonden te zijn – totdat talloze andere projecten hetzelfde onderwerp overnamen.
Girls was natuurlijk geen feministische vriendschap op TV, maar naast Broad City, Insecure, The Bold Type, Inside Amy Schumer, Crazy Ex-Girlfriend, Shrill en anderen hadden we meer amusement dan ooit door seks-positieve, feministische verhalen. In tegenstelling tot Sex and the City hebben deze series zich meer gericht op de rommelige realiteit waarmee vrouwen worden geconfronteerd in onze door mannen gedomineerde samenleving en benadrukten ze net zo goed de fouten van hun protagonisten als hun successen.
4. Het ontstaan van binge-watching
Fans van de dvd-box zouden kunnen beweren dat “bingeing” al lang begon voordat streaming iets was – maar het is nog nooit zo populair geweest als nu – net zoals het eerste seizoen van House of Cards op Netflix.
De première in februari 2013, de toen door Kevin Spacey geleide serie, markeerde het eerste uitstapje van Netflix in de wereld van de originele programmering. Op het moment van release waren de kijkers geschokt dat ze het hele eerste seizoen in één keer beschikbaar hadden en zich gemakkelijk konden uitleven.
Tegen het einde van het jaar had de Netflix show miljoenen nieuwe abonnees en negen Emmy-nominaties verdiend. House of Cards werd vergezeld door twee andere Netflix-succesverhalen, Arrested Development en Hemlock Grove, en werd de eerste alleen-online serie.
Het succes van House of Cards veranderde permanent het businessmodel voor streamingdiensten en opende de deur voor honderden andere shows waar we dit decennium van hielden. Zonder House of Cards was er misschien geen Stranger Things, geen Orange is The New Black en misschien wel helemaal geen Netflix en Chill.
5. Het heruitvinden van de verschillende verhalen-trend in American Horror Story
In oktober 2011 kwam Ryan Murphy opnieuw met trend om meerdere verhalen in een serie te vertellen. Een bloemlezing-trend die voor het eerst gepopulariseerd werd in de jaren ’60, met seizoen 1 van American Horror Story. Kijkers vonden het geweldig dat castleden van rol wisselden voor elke aflevering en waren opgetogen om te horen dat de seizoenen verbonden waren in 2014.
Een plek voor fan-theorieën en voorspellingen, AHS bouwde een loyale gemeenschap die de serie het achtste jaar in voerde en aanleiding gaf tot veel andere bloemlezingen. In de jaren die volgden produceerde Murphy American Crime Story en Scream Queens, en tientallen andere makers namen deel aan de trend.
Series als Castlerock, True Detective en Fargo hebben de omstandigheden van seizoen tot seizoen veranderd. De terugkeer van de bloemlezing heeft gezorgd voor inventief schrijven, betrokkenheid van fans en enkele van de beste verhalen die dit decennium zijn verteld.
6. De standaard verhogen door Game of Thrones
Game of Thrones veranderde voor altijd wat “toegestaan” is op televisie. Van het onthoofden van Ned Stark tot de beruchte “rode bruiloft”, hoofdrolspelers werden het gezicht van de meest succesvolle serie van het decennium.
In Thrones fandom werden ranglijsten van sterfgevallen door personages “normaal.” Gokken dook op onder vrienden en collega’s. Na acht jaar hartverscheurende klachten werd de dood van Daenerys Targaryen (door haar minnaar in koelen bloede vermoord tijdens de laatste aflevering van de serie) door sommigen bekritiseerd als “niet genoeg.”
Game of Thrones veranderde de televisie op ontelbare manieren, wat volgens velen de gouden standaard is voor moderne producties. Zijn wreedheid blijft een van de meest opmerkelijke kenmerken.
7. Het afsluiten van anti-hero verhalen
Veel langdurige anti-held verhalen kwamen in de jaren 2010 aan een einde. Dit staat ook mooi op het lijstje van de jaren 2010’s en zo kunnen we de 2020’s ingaan met nieuwe antihelden.
Walter White stierf, Dexter leefde om te jagen en Don Draper vond verlichting (en een advertentie voor Coca Cola) in een meditatie. Deze series waarvan werd gedacht dat ze voorspelbare eindes hadden (gebaseerd op de veronderstelling dat deze jongens zouden krijgen wat hun toekwam) verrasten de fans met hun complexiteit.
In de loop van het volgende decennium gaat het anti-held-archetype door met series als You and Barry, terwijl Ozark en The Handmaid’s Tale de definitie van “bad guy” uitbreiden door anti-helden in de mix te brengen.
8. Angst als een terugkerend thema in animaties
Enkele van de meest diepgaande momenten in de televisie van 2010 werden via cartoons afgeleverd.
Van de beruchte planetariumscène van BoJack Horseman tot de aflevering “Autoerotic Assimilation” van Rick and Morty, bij volwassen animatie is de menselijke conditie als geen ander genre onderzocht. Hoewel komedie en meeslepende visuals het verkoopargument blijven voor de meeste animatieseries, zijn diepe inzichten hun eindspel geworden.
Naast het combineren van de onschuld van illustratie met scherp schrijven, blijft animatie de verwachtingen overtreffen en verandert alles wat we dachten en dat we wisten over het medium onze relatie ermee.
9. De wereldwijde omarming van feelgood-reality-TV
Als maar ook iets tot Real Housewives en Bachelor Nation behoorden, dan werden de 2010’s liefdevol gehouden door mensen als RuPaul, Marie Kondo, Queer Eye’s Fab Five en The League of Baking Show’s competitie van amateur bakkers.
Zelfvertrouwen nam reality-tv over dit decennium, en verscherpte meer gemotiveerde selecties voor zorgzame inhoud waarin kijkers zichzelf konden zien. Het internet snikte collectief over de succesverhalen van Queer Eye en de underdogs van Drag Race, omdat representatie een cruciaal onderdeel werd van boeiende reality-tv.
10. Het begin van de streaming rivaliteiten
Hoewel kijkers de effecten nu pas een beetje meekrijgen, is een van de grootste entertainment-trends van dit decennium al in beweging en maakt enorme golven. Ja, we hebben het over de streaming oorlogen.
Tv-fans die zich hebben aangemeld voor de 71e Primetime Emmy Awards kregen een glimp van de komende nachtmerrie van de consument tijdens de reclameblokken van de ceremonie. Hulu- en Netflix-advertenties gingen hand in hand met nieuwkomers zoals Disney+ en AppleTV +, allemaal vanwege prestigieuze tv.
In 2020 zullen kijkers moeten kiezen uit voor bijna een dozijn verschillende diensten die originele inhoud aanbieden. Dit decennium heeft enkele van de grootste veranderingen van de volgende in gang gezet, en in voor- en tegenspoed zal tv nooit meer hetzelfde zijn. Goed opletten dus wat nou precies waar staat.
[ad_2]